Thursday, November 20, 2008

CERITA DALAM LAGU - 02

Yeah, bertemu kembali ke rancangan CERITA DALAM LAGU bersama hos anda... Osmaaaan Jailaniii.. Ingat saudara-saudari... read between the lines..

Jealousy which brings you nowhere
With your coldest stare
Your wicked soul urged to mislead
Sewing those evil seeds
Friends turned foes, love became hatred
You tried to be un-you though I know how much you hate it
Rebelling without a cause
It’s like boozing without a pause

And you’ll suffer the consequences


Kalau sesiapa yang masih ingat, aku dulu ada kamcing dengan sorang mamat yang keluarganya ada bisnes yang berasaskan kelapa. Mamat ni punyala baik dan down to earth. Guna SAYA dan AWAK, sebagai ganti nama diri walaupun bercakap dengan geng lelaki. Banyak pengetahuan pasal alternative bands/music sebab dia ada lepak dengan sorang brother yang memang banyak collections of alternative music ni. Aku belajar dengar PIXIES pun dari brother tu. Anyways, cerita ni bukan pasal brother tu, tetapi mamat yang berpewatakan baik tu... mari kita panggil dia... Jalil Hamid...

Jalil adalah seorang yang rajin membantu bisnes keluarga di pasar. Pada masa yang sama dia juga seorang yang sangat sukakan muzik alternatif. Jadi boleh kata setiap hari dia akan kehulu kehilir membawa list of bands yang dia ada untuk di-dub-kan menggunakan CD/Casette player. Ni kira usaha dia untuk mempromosikan bands yang obscure bagi peminat muzik Kuantan pada masa itu. Walaupun dia ada mengenakan charge kepada sesiapa yang mahukan kaset dub dari bands tersebut, tujuan Jalil bukanlah untuk mencari keuntungan tetapi lebih kepada berkongsi dengan sesiapa yang sangat mendambakan lagu-lagu dari bands alternative kegemaran mereka.

Jalil adalah pengikut fanatik Minority dan juga band-band Kuantan yang ada pada masa itu. Jalil sangat suka menyanyi ketika Minority jam lagu Dead Cities oleh The Exploited. Dia akan menyanyi dengan begitu bersemangat sekali walaupun tak berbutir sepatah haram... Nyanyi ikut sedap tekak bak kata orang tua. Time tu internet pun belum komersil lagi so jangan harap la nak google lyrics eh? Tapi sebab dia cool, I find it rather cute... hehehe.


Standing clueless at a junction
With loads of hesitation
Turning back is not your option
Keep going that wrong direction
You know you’re lost, but admitting means losing
In this thing you called war but still for me it’s nothing
Egoistic only rules
To people that I called fools

And they’ll suffer the consequences

And they’ll suffer!


Pada mula Jalil berada di dalam circle of friends, tidak dinafikan yang dia adalah seorang yang sangat cool. Tapi setelah beberapa bulan (mungkin setahun) bersama, Jalil mula menampakkan perangainya yang biadap dengan kawan-kawan. Perubahan yang drastik bila Jalil mula bercakap tentang sesuatu yang kasar dan sangat menyakitkan hati kawan-kawan, yang nyata tidak ada sebarang masalah langsung dengannya. Dia berlagak seolah-olah he knows it all dan aku beh kali... bila kawan-kawan lain bercakap tentang muzik atau band terbaru... Band yang diminati oleh orang lain semuanya tak cool, dia saja tahu tentang bands yang cool.

Perubahan sikap Jalil ini sudah menimbulkan kemarahan dan kebencian ramai pihak. Aku still stay calm dengan dia dan ada juga sound tepi dan nasihat tapi seperti tak diendahkan. Aku sabar sebab aku tahu masih ada coolness+goodness dalam diri dia. Ada satu insiden di mana kakaknya nak sponsor buat lesen memandu tapi dia bagitahu aku dengan nada bongkak... "Tak thrill la bawak kereta kalau ada lesen..." So aku pun dah mula nampak kecibaian dalam tuturkata dia dan aku pun dah mula menyampah. Ada jugak satu time tu dia call one girl yang kawan aku minat. Memang la kawan aku ni sayur tapi aku rase Jalil tak patut la share dengan girl tu tentang kesayuran kawan aku tu. Ni kira main kotor la ni... Cheh!

Beberapa siri kebodohan dan kecibaian telah berlaku di rumah Lebai tapi cerita ni perlu dipendekkan untuk siaran iklan. Tetapi salah satu insiden yang aku tak boleh terima bila dia bergaduh dengan sorang driver lori yang melanggar kereta kakaknya. Dia dah la takde lesen kalau buat report polis ke apa dah tentu dia pon kantoi. So aku cakap dengan dia kalau nak mintak gantirugi, cakap la baik-baik dengan driver lori tu. Tapi dia langsung tak peduli dengan nasihat aku dan terus ke kilang driver lori tu bekerja, confronted the driver dengan pisau potong sayur yang diambil dari rumah Lebai... Apa punye bangang la??? Memang kena ligan la dengan The Truckers & Co. (bagi bunyik best sikit). Nasib baik tak kena tibai! Bila balik ke rumah Lebai, dia dengan angkuh dan konon ganas gila, mengamuk dan menyatakan rasa tak puas hati dan cuba menyusun strategi untuk counter attack geng abang lori. Aduh la.. Aku dah tak boleh terima benda-benda mengarut ni, aku ambik keputusan untuk tidak lagi berkawan dengan dia selepas pada insiden tersebut. I can tolerate with people's bullshit, but this one... just went beyond the line...


Jealousy which brings you nowhere
With your coldest stare
Your wicked soul urged to mislead
Sewing those evil seeds
Friends turned foes, love became hatred
You tried to be un-you though I know how much you hate it
Rebelling without a cause
It’s like boozing without a pause

And you’ll suffer the consequences


Tak lama selepas tu aku ambik keputusan bekerja di Kuala Lumpur. Lebih kurang setahun lebih aku di Kuala Lumpur, aku balik ke Kuantan dan tengok ada perubahan dari kawan-kawan aku. Aku tak tau sebab apa tapi macam ada satu cerita yang aku ni dah tak respect lagi geng Kuantan dan macam-macam lagi. Aku tahu ni semua angkara Jalil sebab setelah aku tak lagi berkawan dengan dia, rata-rata ramai geng di Kuantan juga tidak berkawan dengan dia. Ini membuatkan dia agak berdendam dengan aku kerana sangkanya aku yang menghasut geng di Kuantan supaya memulaukan dia. Itu la, bila dah bengang tu cepat betul dia buruk sangka dengan aku. Tapi yang aku agak ralat ialah benda ni telah mempengaruhi sedikit sebanyak perpecahan DEP di awal 97. Gila ramai orang tak suka aku. Tapi aku macam biasa cool je (walaupun dalam hati sedih sebenarnye) dan bagitahu kepada kawan-kawan yang masih percaya pada aku yang the truth shall prevail.

Dalam beberapa bulan jugak (atau mungkin setahun) aku nak bersihkan tohmahan yang menimpa diri ini (gila - macam lirik Endang S Taurina). And yes. The truth prevails. Selepas pada itu geng di Kuantan sedar apa yang sebenarnya berlaku dan siapa sebenarnya the real asshole. Hmmm...memang ada sedikit berbaur jalan cerita Hindustan tapi itu semua memang tak dapat dielakkan.

Aku dah tak jumpa lagi Jalil hingga ke saat ini. Aku pun dah tak pikirkan tentang dia. Cuma kekadang aku teringat kebaikan dia masa aku mula-mula jumpa dia. I missed that cool guy. Seriously! Aku rasa cara untuk kita mendapat perhatian dengan kawan-kawan bukanlah dengan cara mendominasi dengan bercakap kasar dan berlagak. Pada pendapat aku, kalau kita jujur dengan kawan-kawan dan bercakap dengan baik pun sudah memadai. Aku juga percaya kita kena celebrate kawan-kawan dengan cara yang kita rasa sesuai. Buat makan ke, pegi outing sekali ke, dan apa-apa la. But if you think that friends are not important, then I rest my case. I hope you find happiness in solitude.(Shhhh...I've been there and it SUCKS!)

Kepada kawan-kawan aku... remember... Buddies For Life!

You told me nobody could bring you down
But I can see your pain through your reflection


Dipetik dari lagu Suffer The Consequences.


-acai-

7 comments:

the artist and i said...

wah.

jalil. lebai. gang lori.

macam2 emosi baca ni.

Ibu Adam said...

uh oh...tak wujud lagi time ni...

but I did feel glad I got the chance to know you guys....(bukan bodek aaa)

DEP said...

weed - hahaha... cerita ni memang suspen abis ni..

undomesticwifey - kalau bodek pon apa salahnya? hehehe

-acai-

chec. said...

Koi tok tau pasal 'Jalil'.

Apa yang koi tahu, kome dulu puas ngejam lagu nie.

DEP said...

chec - Jam lagu koi ke Exploited? ;)

-acai-

Alex S Barthelby said...

I've always been a big fan of D.E.P and Spiral Kinetic Circus!

DEP said...

Alex - Cheers! ;)

-acai-