Friday, April 25, 2008

I HATE WORK!!!...BUT I LOVE ENSLAVED CHAOS!!!

Ya, sebuah band yang bising dan agak huru-hara dijangka akan menghuru-harakan lagi keadaan di The Annexe, Central Market, KL pada 1 MAY 2008 ini.

Band yang mengenengahkan Meny(guitar), Kojak(bass), Panther(drums), Izzat(guitar) dan Mat(vocals) ini adalah sangat tidak asing bagi penggemar muzik yang berteraskan old school thrash metal/hardcore dan juga punkrock. Berasal dari Kuantan, Pahang (kecuali Mat) dan kebanyakan ahlinya telah mula aktif di persada muzik underground Kuantan sejak dari tahun 1992 lagi. Meny dan Izzat pernah bermain bersama untuk band 'Fungus' dan juga telah mengeluarkan satu demo yang aku tak ingat tajuk dia... Cuma yang aku ingat ada satu anthem yang diakui memang catchy pada part chorus-nya berjudul, 'End My Fear'. Pernah bermain untuk beberapa show di sekitar Kuantan dan tidak lama selepas itu, telah dibubarkan secara tidak rasmi dan tertubuhlah pula band 'Fungus Is Dead' yang dikepalai oleh Lee Askar di bahagian vokal dan gitar.

Kojak, yang juga pernah bermain untuk beberapa band di Kuantan lebih cenderung kepada elemen grindcore dan juga metal. Walaubagaimanapun, fakta band yang disertai tidak dapat dinyatakan di sini di atas sebab aku tidak membuat sebarang kajian terperinci. Kojak kini adalah seorang 'artist' (bukan artis dalam majalah Mangga atau URTV... itu semua adalah kerja penulis-penulis yang tak beretika dalam memperanakharamkan perkataan 'artist' tersebut) sepenuh masa dan bergiat cergas dalam pertunjukan seni secara berkumpulan di sekitar Kuala Lumpur.

Panther, aku tak nak cerita banyak sebab akan membabitkan DEP. Sorry, sebab ini cerita pasal Enslaved Chaos. Nak tau cerita dia? Sila baca history DEP. EC sikit lebih kurang macam projek sisi (side-project?) untuk Panther sebab dia juga sangat suka bermain drum bila ada kelapangan.

Mat Ribis pula adalah seorang mat saleh dari Amerika yang tersesat (atau memang sesat? teehee) ke Kuantan. Aku tak pasti sebabnya, tapi sebelum tu Mat ada menuntut di sebuah sekolah pondok di Kelantan selama 5 tahun. Tak silap aku lepas dia graduated dari sekolah pondok tu, dia ke KL untuk menyertai PERKIM atau atas sebab lain yang aku tak berapa pasti di sini. Mat juga ada melepak dan berkawan dengan band-band sekitar KL macam ABC Dead, Carburetor Dung dan beberapa lagi band yang aku tak pasti. Tapi dia memang agak popular dikalangan warga CM masa tu sebab dia boleh bertutur dalam telo Kelantan dengan fasih. Biso demo!

Ini semua berlaku di sekitar awal 90-an hingga ke pertengahan 90-an dan dengan suatu kuasa dan kimia (pun intended) yang kuat, telah membawa individu-individu istimewa ini ke satu haluan untuk menubuhkan Enslaved Chaos pada tahun 95/96.

Ada satu show yang bertempat di sebuah restoran di One Utama masa tu. Tahun mungkin 96 kot. EC telah muncul untuk pertama kalinya dan mendapat respond yang baik dari para penonton. EC was fresh and energetic walaupun venue macam tak beberapa sesuai. What the hell? The spirit that counts...

Tapi show yang aku tak boleh lupa adalah masa diorang main kat Lips Boom Boom di Kuantan, tahun 97, kalau tak silap. Intense gila babi! Bad to the bone... tak tau nak kata apa dah... Seeing is believing... Ada sorang kawan bagitau aku, "Rasa macam tengok D.R.I masa kat States dulu..." 'Nuff said!

Tapi macam mana best pun sesuatu benda tu... dia akan berakhir dengan cerita yang tak berapa best. Happy ending, jauh sekali. Selepas Mat balik semula ke kampung halamannya di USA, kelihatan semua macam hilang arah tujuan. Tapi hilang semangat bukan kerana Mat blah, sebab lepas tu EC masih lagi beraksi dengan sokongan vokal dari Bart (Aghast) yang sangat terkenal dengan 'growl' or 'frog in the throat' or whatever... banyak sangat terma untuk orang bersuara garau/parau ni... Jadi macam yang aku kata tadi, memang bukan sebab pemergian Mat yang membuatkan EC terpaksa membawa haluan masing-masing. Aku rasa tidak patut diperbincangkan di sini kenapa dan apa sebab-sebabnya.(Sebab aku mengamalkan penulisan yang beretika, bukan seperti penulis Mangga, URTV atau yang se-genre dengannya.) Tapi sebaik-baiknya kita harapkan yang mereka akan terus beraksi dan release more materials in the future. I'm hoping for EC's best. Hope you too.

So aku berharap sangat yang aku dapat menghadirkan diri di show tu nanti untuk melihat kembali dan melalui satu pengalaman yang aku dambakan (cheh!). Lagu-lagu seperti Sick Of You, We Want Some Violence dan I Hate Work akan sentiasa bermain di kotak fikiran aku tatkala bercerita tentang mereka. They may not be the best band in the scene but they will always be one of the best for me. Their spirit, friendship and support will always be remembered and cherished.

BUDDIES FOR LIFE!!!

-acai-

Nota kaki:
Enslaved Chaos only manage to have one release, a self-titled EP on 1997.
Desas-desus mengatakan yang Bart akan mengambil posisi vokal untuk EC pada show tersebut. Untuk keterangan perihal masa dan lain-lain info berkenaan show, sepatutnya rujuk di sini. Bagi kesalahan fakta dan sebagainya dari pihak penulis, maklumbalas di ruangan komen sangat dialu-alukan.

9 comments:

DEP said...

1 MAY 08 - Patahkan satu kaki!

OK? ;)

-acai-

tRip tO nOwHeRE said...

kaki sapa kot..lain macam ni boh! :)

DEP said...

trip to nowhere - tu la usin banyak sangat seko-seko sebab tu slow tu eheh...

Patahkan satu kaki tu dalam bahasa omputeh maksud dia "Break a leg" - kira suruh buat yang terbaik la... OK? ;P

-acai-

your.slave.state distribution said...

The true crossover band from Malaysia, I reckon.

The lyrics, the attitude and the circle pit! They have it all in one!

your.slave.state distribution said...

Oh, the most 'crossover' of it all about this band was/is actually their freakin' cool music! How must I forget that? Circa 1998/99 at Marina (or Manila?) Melodies Pub in Klang, it was the first time I saw them tearing off the stage!

DEP said...

zach - true... true...

-acai-

Anonymous said...

mmm....salah 1 band crossover yg hebat datang dari kuantan...n aku tak sabar nak nak lenting² lagik...mari sambut akuuuuuuuuuuu....
"we want some violence!!!"

Anonymous said...

Enslaved Chaos!!!

"aok main hadko sebab dia kool, semua orang suka dan koi rase aok pun suka jugek"

Haha!

Enslaved Chaos memang sawan!!!

-koi-

aedie azrul said...

ahhaaaa,we want some violence,violence(teran kasi muka merah)we play hardkoi because we think it's cool.